NRD Начало
Петък, 9 Май 2025
Начало Калейдоскоп Правдолюб Иванов: В изложбата „Истината за истината“ аз предлагам една забавна и странна игра на зрителя
4394
Калейдоскоп

Правдолюб Иванов: В изложбата „Истината за истината“ аз предлагам една забавна и странна игра на зрителя

Това каза художникът Правдолюб Иванов за изложбата си „Истината за истината“ . Авторът отбелязва, че „Истината за истината“ е една парадоксална фраза, която предпоставя, че истината не е една, или истината има нужда от обяснение, чрез друга истина.  В експозицията той представя свои важни, но непоказвани в България творби, които могат да бъдат разгледани до 10 май в столичната галерия „Сариева“ @Dot Sofia. 

| 15 Март 2025, 13:27 ч.
Правдолюб Иванов: В изложбата „Истината за истината“ аз предлагам една забавна и странна игра на зрителя
Правдолюб Иванов: В изложбата „Истината за истината“ аз предлагам една забавна и странна игра на зрителя
Снимка © Ваня Сухарова

Аз смятам, че предлагам една игра на зрителя – от една страна забавна, от друга страна – това ще му отвори едно поле за интерпретация.

С изложбата „Автопортрети“ за пореден път в казанлъшкия Литературно-художествен музей

Поредната фотографска работилница „На фокус“ ще бъде с тема „Крайбрежие“,

Голямо запушване на канализацията е наложило отмяната на концерт на Брайън Адамс в Австралия по п

Тоби Драйвър, създателят и фронтмен на групите Kayo Dot и Mauldlin of the Well,

Нова версия на пътуващата изложба "Ласко III", стартирала през 2012 г., ще започне второ световно

Това каза художникът Правдолюб Иванов за изложбата си „Истината за истината“ .

Авторът отбелязва, че „Истината за истината“ е една парадоксална фраза, която предпоставя, че истината не е една, или истината има нужда от обяснение, чрез друга истина. 

В експозицията той представя свои важни, но непоказвани в България творби, които могат да бъдат разгледани до 10 май в столичната галерия „Сариева“ @Dot Sofia. 

„Тези творби са показвани на различни места - през Ню Йорк, Шанхай, в Европа. Така се случи, че голяма част от кариерата ми, не само моята, но и на много колеги, се разви в по-голяма част в чужбина - музеи, изложби, панаири“, обяснява авторът и отбелязва, че с екипа на галерията са се опитали да направят такава селекция, която да обхваща максимално широк спектър от медии – „като се почне от орденски лентички, мине се през фотография, която е закрепена върху платформи на колелца, има живопис с маслени бои, има рисунки и дори един салам. Медиите, които са включени, са много различни и зрителят, влизайки, трябва да работи съзнанието му с тези скокове от медия на друга медия, плюс и темите на самите произведения“, казва още Иванов.

Творбите, показани в „Истината за истината“, са създавани в периода 1998 г - 2024 г.

Драматично-кукленият театър в Силистра ще представи представлението "Родината или Силистра" от ту

Български камерен оркестър – Добрич ще представи концерт с гост диригент проф. д-р Деян Пав

Двайсет и пет художници подредиха експозицията "Вино, любов и традиции" в Малката изложбена зала

Папският трилър "Конклав" на режисьора Едвард Бергер спечели водещия приз за най-добър актьорски

Ще изсвирим едни от най-прочувствените творби, които могат да се чуят с оркестър, каза исландскат

„Много ми се искаше тези неща не просто да ги покажа, а и да видя дали интерпретацията на тези произведения се е променила през годините. За мен това е много интересно и това е другата част от играта, за която казах, че предлагам на зрителите“, казва авторът.

ГРАДЪТ, КОЙТО СПИ В МЕТРОТО

През 1998 г бях в Ню Йорк с една резидентска програма и това е градът, който е абсолютно зашеметяващ. И като пристигнах там, първото нещо, което човек чува от местните, е, че Ню Йорк никога не спи. И Франк Синатра има една песен, в която се пее същото. И наистина – там 24 часа се чува едно боботене от гигантския град и това, което обаче аз видях, пътувайки непрекъснато с метро от квартирата ми до ателието, което ми дадоха, които бяха в двата края на Ню Йорк, виждах хора, които спят по седалките – сутрин, като отиват на работа недоспали, вечер, уморени, като се връщаха от работа. И тогава се роди тази идея да започна да правя снимки със скрита камера. Купих си специално една малка джобна камера, която криех в ръкава. Изработих си система как да снимам, защото тогава нямаше дигитални апарати, всичко е на лента, а този апарат произвежда звук. И в първите няколко опита видях събудени физиономии пред апарата и затова снимах, когато спира метрото и скърца, за да не се чува. Така че направих около 500 фотографии, за да избера тези 100 със спящи хора, разказва Правдолюб Иванов.

После решава да прикрепи подбраните фотографии за отделни колелца, озаглавявайки работата „Сънят на превозните средства“. Той разказва, че не е ясно – кое са превозните средства – дали тези малки колелца, дали метрото, което се вижда зад спящите хора или пък самите те са превозни средства за собствените си мечти. По думите му спящият човек прилича на нежив човек, има някаква травмичност. Освен този социален елемент – уморени хора спят в метрото, има и нещо катастрофично, казва още Иванов.

ПРОТИВОПОЛОЖНИ ИДЕИ С ЕДНАКВА ВАЛИДНОСТ

Според Иванов визуалното съдържа в себе си едновременно различни и много често противоположни идеи с еднаква валидност.

„Нещо, което например в текст би изглеждало странно или налудничаво, или неистина или ненормалност. Във визуалното изкуство това е абсолютно възможно. И съм чел текстове за мои работи, които ги разглеждат по начини, които и аз не съм видял, някаква друга страна, която допълва и в същото време е сякаш отрицание на това, което е работата“, обяснява той.

Правдолюб Иванов разказва, че рисунката на която е кръстена изложбата, също се казва „Истината за истината“ и показва два парадоксални предмета в странна дихотомия, така че не е много ясно какво точно вършат тези предмети един с друг – дали бормашината разбива прожекционния апарат, или прожекционният апарат прожектира собственото си унищожение.

„За мен е по-важна спонтанната реакция на зрителя и неговата интерпретация“, уточнява той. И подчертава, че е решил сега да покаже тази изложба в България, защото спазва свой принцип да показва работите само когато прецени, че има място и им е времето да бъдат показани.

„И много често работи отлежават по десет години, за да ги покажа, както тази вече 27 години. Просто прецених, че сега е моментът“, казва той.

Правдолюб Иванов е роден през 1964 г. в Пловдив, но живее и работи в София. Завършил е Националната художествена академия в София и е доктор на изкуствата от 2015 г. Той е съосновател на Института за съвременно изкуство – София. Негови творби са представяни на престижни форуми в Турция, Косово, Словения, Австралия. През 2007 г. заедно с Иван Мудов и Стефан Николаев участва в българското официално представяне на 52-рото Венецианско Биенале. Той е участвал в значими международни изложби в музеи и институции като Fridericianum Museum, Касел, Германия, Essl Collection, Клостернойбург, Австрия, Neues Museum Weserburg, Бремен, Германия, Royal Academy of Arts, Лондон, Museum of Contemporary Art, Краков, Полша, TANAS, Берлин, Neuer Berliner Kunstverein, Берлин, Villa Empain, Boghossian Foundation, Брюксел, Zachta National Gallery of Art, Варшава, Triennale di Milano, Милано, Neues Museum, Нюрнберг, Германия; Kunstmuseum Ravensburg, Германия.

Работите на Правдолюб Иванов са част от  публичните колекции Kontakt-Collection на ERSTE Bank, Австрия, Art Collection Telekom (Deutsche Telekom AG), ArtWorks – Collection (Deutsche Bank), Block Collection в Neues Museum, Нюрнберг, Германия, Collection Europe Investment Bank, Люксембург, Collection EPO-Europe, Мюнхен, Градска галерия, София, ARTER Museum, Истанбул, Турция и Национална художествена галерия, София, България. Неговите творби са публикувани в списания като Frieze, Flash Art, Kunstforum, Artforum, както и в издания като East Art Map и Show Time – The Most Influential Exhibitions of Contemporary Art.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба „Брегове” от колекцията на Дарик радио беше открита в Художествена галерия „Жорж Папазов”
Брегът – като пристан или цел, като нещо случващо се или застинало състояние, брегът – като надежда… - такова пътуване в мислите и сетивата предлага откритата та ...
Изложба в Русенския музей представи стила "Български модерн" като изява на сецесионното изкуство у нас
Изложбата „Българският модерн – между европейските стилове и културното наследство“  беше открита днес в Регионалния исторически музей в Русе.  Тя е час ...
Първият музей, посветен на Бай Ганьо, отвори врати
Първият музей, посветен на Алековия Бай Ганьо, отвори врати в казанлъшкото село Енина. Негов създател е Румен Сомов - потомък на Ганьо Сомов, вдъхновил Алеко Константинов за създав ...
Брайън Адамс: Директно от сърцето
Straight From the Heart – „Директно от сърцето“, песента на Брайън Адамс от 1983 г., се превърна в своеобразно мото на концерта, който популярният канадски певец ...
Режисьорът Куентин Тарантино се завръща на фестивала в Кан
Американският режисьор Куентин Тарантино ще бъде водещ на две дискусии, посветени на уестърните на Джордж Шърман в специална селекция „Кан Класикс“ (Cannes Classics) в ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Швеция е фаворит на букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизия“
Швеция е сочена за фаворит от букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизия“, съобщава АФП. Фирмите за залози дават 36% шанс на Швеция да спечели, като ...
Изложба живопис представя в Плевен художникът Николай Добрев
Изложба живопис представя художникът Николай Добрев в Плевен. Тя е подредена в Камерната зала на художествена галерия „Илия Бешков“. „Направих картини с водни лил ...
Снежана Йовева-Димитрова за изложбата "Високи гласове": Изложбата е много сериозна, амбициозна, концептуално защитима и актуална тема
Изложбата е много сериозна, амбициозна, концептуално защитима и актуална тема, каза директорът на Държавния културен институт към министъра на външните работи - Снежана Йовева - Ди ...
Изложба „Брегове” от колекцията на Дарик радио беше открита в Художествена галерия „Жорж Папазов”
Брегът – като пристан или цел, като нещо случващо се или застинало състояние, брегът – като надежда… - такова пътуване в мислите и сетивата предлага откритата та ...
Документален филм за Джулиан Асандж бе включен в официалната селекция на фестивала в Кан
Документален филм за основателя на „Уикилийкс“ Джулиан Асандж беше добавен в официалната селекция на филмовия фестивал в Кан, дни преди откриването му, съобщи АФП. Филм ...
Тикер в 09:00 ч.
Швеция е сочена за фаворит от букмейкърите на започващия в неделя песенен конкур ...
Начало Калейдоскоп
4394
Калейдоскоп

Правдолюб Иванов: В изложбата „Истината за истината“ аз предлагам една забавна и странна игра на зрителя

Това каза художникът Правдолюб Иванов за изложбата си „Истината за истината“ . Авторът отбелязва, че „Истината за истината“ е една парадоксална фраза, която предпоставя, че истината не е една, или истината има нужда от обяснение, чрез друга истина.  В експозицията той представя свои важни, но непоказвани в България творби, които могат да бъдат разгледани до 10 май в столичната галерия „Сариева“ @Dot Sofia. 

| 15 Март 2025, 13:27 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Правдолюб Иванов: В изложбата „Истината за истината“ аз предлагам една забавна и странна игра на зрителя
Правдолюб Иванов: В изложбата „Истината за истината“ аз предлагам една забавна и странна игра на зрителя
Снимка © Ваня Сухарова

Аз смятам, че предлагам една игра на зрителя – от една страна забавна, от друга страна – това ще му отвори едно поле за интерпретация.

Това каза художникът Правдолюб Иванов за изложбата си „Истината за истината“ .

Авторът отбелязва, че „Истината за истината“ е една парадоксална фраза, която предпоставя, че истината не е една, или истината има нужда от обяснение, чрез друга истина. 

В експозицията той представя свои важни, но непоказвани в България творби, които могат да бъдат разгледани до 10 май в столичната галерия „Сариева“ @Dot Sofia. 

„Тези творби са показвани на различни места - през Ню Йорк, Шанхай, в Европа. Така се случи, че голяма част от кариерата ми, не само моята, но и на много колеги, се разви в по-голяма част в чужбина - музеи, изложби, панаири“, обяснява авторът и отбелязва, че с екипа на галерията са се опитали да направят такава селекция, която да обхваща максимално широк спектър от медии – „като се почне от орденски лентички, мине се през фотография, която е закрепена върху платформи на колелца, има живопис с маслени бои, има рисунки и дори един салам. Медиите, които са включени, са много различни и зрителят, влизайки, трябва да работи съзнанието му с тези скокове от медия на друга медия, плюс и темите на самите произведения“, казва още Иванов.

Творбите, показани в „Истината за истината“, са създавани в периода 1998 г - 2024 г.

„Много ми се искаше тези неща не просто да ги покажа, а и да видя дали интерпретацията на тези произведения се е променила през годините. За мен това е много интересно и това е другата част от играта, за която казах, че предлагам на зрителите“, казва авторът.

ГРАДЪТ, КОЙТО СПИ В МЕТРОТО

През 1998 г бях в Ню Йорк с една резидентска програма и това е градът, който е абсолютно зашеметяващ. И като пристигнах там, първото нещо, което човек чува от местните, е, че Ню Йорк никога не спи. И Франк Синатра има една песен, в която се пее същото. И наистина – там 24 часа се чува едно боботене от гигантския град и това, което обаче аз видях, пътувайки непрекъснато с метро от квартирата ми до ателието, което ми дадоха, които бяха в двата края на Ню Йорк, виждах хора, които спят по седалките – сутрин, като отиват на работа недоспали, вечер, уморени, като се връщаха от работа. И тогава се роди тази идея да започна да правя снимки със скрита камера. Купих си специално една малка джобна камера, която криех в ръкава. Изработих си система как да снимам, защото тогава нямаше дигитални апарати, всичко е на лента, а този апарат произвежда звук. И в първите няколко опита видях събудени физиономии пред апарата и затова снимах, когато спира метрото и скърца, за да не се чува. Така че направих около 500 фотографии, за да избера тези 100 със спящи хора, разказва Правдолюб Иванов.

После решава да прикрепи подбраните фотографии за отделни колелца, озаглавявайки работата „Сънят на превозните средства“. Той разказва, че не е ясно – кое са превозните средства – дали тези малки колелца, дали метрото, което се вижда зад спящите хора или пък самите те са превозни средства за собствените си мечти. По думите му спящият човек прилича на нежив човек, има някаква травмичност. Освен този социален елемент – уморени хора спят в метрото, има и нещо катастрофично, казва още Иванов.

ПРОТИВОПОЛОЖНИ ИДЕИ С ЕДНАКВА ВАЛИДНОСТ

Според Иванов визуалното съдържа в себе си едновременно различни и много често противоположни идеи с еднаква валидност.

„Нещо, което например в текст би изглеждало странно или налудничаво, или неистина или ненормалност. Във визуалното изкуство това е абсолютно възможно. И съм чел текстове за мои работи, които ги разглеждат по начини, които и аз не съм видял, някаква друга страна, която допълва и в същото време е сякаш отрицание на това, което е работата“, обяснява той.

Правдолюб Иванов разказва, че рисунката на която е кръстена изложбата, също се казва „Истината за истината“ и показва два парадоксални предмета в странна дихотомия, така че не е много ясно какво точно вършат тези предмети един с друг – дали бормашината разбива прожекционния апарат, или прожекционният апарат прожектира собственото си унищожение.

„За мен е по-важна спонтанната реакция на зрителя и неговата интерпретация“, уточнява той. И подчертава, че е решил сега да покаже тази изложба в България, защото спазва свой принцип да показва работите само когато прецени, че има място и им е времето да бъдат показани.

„И много често работи отлежават по десет години, за да ги покажа, както тази вече 27 години. Просто прецених, че сега е моментът“, казва той.

Правдолюб Иванов е роден през 1964 г. в Пловдив, но живее и работи в София. Завършил е Националната художествена академия в София и е доктор на изкуствата от 2015 г. Той е съосновател на Института за съвременно изкуство – София. Негови творби са представяни на престижни форуми в Турция, Косово, Словения, Австралия. През 2007 г. заедно с Иван Мудов и Стефан Николаев участва в българското официално представяне на 52-рото Венецианско Биенале. Той е участвал в значими международни изложби в музеи и институции като Fridericianum Museum, Касел, Германия, Essl Collection, Клостернойбург, Австрия, Neues Museum Weserburg, Бремен, Германия, Royal Academy of Arts, Лондон, Museum of Contemporary Art, Краков, Полша, TANAS, Берлин, Neuer Berliner Kunstverein, Берлин, Villa Empain, Boghossian Foundation, Брюксел, Zachta National Gallery of Art, Варшава, Triennale di Milano, Милано, Neues Museum, Нюрнберг, Германия; Kunstmuseum Ravensburg, Германия.

Работите на Правдолюб Иванов са част от  публичните колекции Kontakt-Collection на ERSTE Bank, Австрия, Art Collection Telekom (Deutsche Telekom AG), ArtWorks – Collection (Deutsche Bank), Block Collection в Neues Museum, Нюрнберг, Германия, Collection Europe Investment Bank, Люксембург, Collection EPO-Europe, Мюнхен, Градска галерия, София, ARTER Museum, Истанбул, Турция и Национална художествена галерия, София, България. Неговите творби са публикувани в списания като Frieze, Flash Art, Kunstforum, Artforum, както и в издания като East Art Map и Show Time – The Most Influential Exhibitions of Contemporary Art.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба „Брегове” от колекцията на Дарик радио беше открита в Художествена галерия „Жорж Папазов”
Изложба в Русенския музей представи стила "Български модерн" като изява на сецесионното изкуство у нас
Първият музей, посветен на Бай Ганьо, отвори врати
Брайън Адамс: Директно от сърцето
Режисьорът Куентин Тарантино се завръща на фестивала в Кан
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Швеция е фаворит на букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизия“
Авансцена
Изложба живопис представя в Плевен художникът Николай Добрев
Тонът на времето
Снежана Йовева-Димитрова за изложбата "Високи гласове": Изложбата е много сериозна, амбициозна, концептуално защитима и актуална тема
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.